söndag 7 oktober 2012

Söndags-DN - veckans tunnaste tidning

Skönt. Idag söndag får jag veckans tunnaste DN. Då kan jag hinna med till frukost att titta på olästa delar från veckan.

Den bunt jag hämtar in från kollektivhuset Sockenstugans sluss (vare sig tidningsbud eller brevbärare kommer längre än så) är VÄLDIGT tjock. Massvis med papper som först tillverkats av våra träd, sedan transporterats ut med fossila bränslen.

Först lyfter jag ut två annonsbilagor: En om en villa-mässa (även om jag skulle få för mig att flytta skulle det inte bli till en villa). En från en möbelfirma - jag är fullt nöjd med de möbler jag har, många av dem ärvda i generationer. (På omslaget ser jag en skrivbordslampa inspirerad av den funkislampa som jag växte upp med - men den är nog bortsorterad sedan länge.)

Av DNs bilagor ryker sporten först - jag har aldrig förstått vad det spelar för roll vem som vinner, och jag tycker mycket av sporten som det skrivs om här verkar osund. Söndagsbilagan konkurrerar med olästa högar av Läkartidningen, AllmänMedicin, Distriktsläkaren, Dagens Medicin, Omvärlden - och förlorar som vanligt.

Återstår nyheterna och kulturen. Skönt!

Andra DN-bilagor jag brukar lyfta ut är Lördag (fast ibland gluttar jag på de osannolika motorsidorna) och Bostad - jag tänker som sagt vare sig flytta eller nyinreda mitt hem. Jag har blivit hemmasittare de kvällar jag inte har något för mig och På stan brukar också lyftas ur snabbt.

Man kan fundera på hur många trän och hur många liter olja som har förbrukats i onödan.

Är det mer hållbart att köpa sig en surfplatta och läsa tidningen där?

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar