måndag 25 mars 2024

Min bror Bertil Egerö 1936-2024

Jag är näst yngst av fem syskon. Relationerna med syskonen är alla olika. De har varit olika viktiga för mig, under olika perioder. 

Min närmaste bror "uppåt" är Bertil Egerö, sex år äldre än jag. Det var nog framför allt i tonåren jag "upptäckte" honom. Att ha en storebror i skolan var ju jättefint! När han lånade mors cykel med Victoria påhängsmotor kunde man lifta genom att hänga på hans axel uppför den sega långa backen till samskolan. 

Men när han tagit studenten försvann han - till lumpen, till Göteborg, till Afrika. 

När jag i mogen ålder började intressera mig för biståndsarbete utomlands så blev han lite av min mentor. Jag blev introducerad till hans värld, experterna på Sida, som alla visste vem Bertil var. Även när det gällde solidaritetsarbete, miljöarbete och, under de senaste åtta åren, asylrättsfrågor har vi haft gemensamma intressen. 

Våren 2023 fick jag klart för mig att Bertils liv var på upphällningen. Jag började googla - och hittade hundratals skrifter och böcker. Då först förstod jag att han är en betydande person inom sitt område. Det ledde till att jag började samla material om honom för att skriva ner hans offentliga och professionella historia. Nu finns den både på engelska och svenska!

Den 15 mars 2024 gick han slutligen bort.

Läs texten om Bertils offentliga liv

Svenska: Bertil Egerös offentliga liv och verksamhet  

Engelska: Bertil Egerö's public life and work  

Svenska: Wikipedia  

Bertil Egerö in memoriam

Bertil Egerö, Lund har efter en tids sjukdom gått bort vid 87 års ålder. Han efterlämnar hustrun Elsa Grip, barnen Samuel Egerö och Nandi Vileika samt den unga bonussonen Javid.

Bertil föddes i Örgryte i Göteborg. Skolgången gjorde han i Saltsjöbaden, där folkskolan låg på ”fel sida av järnvägen”. Här upplevde han klassamhället när bara några få från klassen gick vidare från folkskolan till realskolan.

Bertil studerade sociologi i Stockholm och Göteborg. Fram till 2008 hade han nationella och internationella uppdrag. Under 1990 - 2003 var han anställd vid Sociologiska institutionen, Lunds universitet, från 1996 som docent.

I Tanzania och Moçambique organiserade han folkräkningar. Hans metod för samhällsvetenskaplig analys blev allmänt använd i afrikanska stater.

Under många år arbetade han med utvärderingar för Sida. Inför FN:s sista befolkningskonferens i Kairo 1994 tog han fram en rapport som visade att kvinnors sociala och ekonomiska villkor avgör hur många barn de föder – inte tillgången till preventivmedel. Den bidrog till att FN:s kurs ändrades från befolkningskontroll till ”kvinnors reproduktiva hälsa och rättigheter”.

I Sverige är han känd för sin rapport om hur makten för bostadsbyggandet i Örebro på 1950-60-talen hade koncentrerats till en person.

Bertil var aktiv i solidaritetsrörelsen men blev besviken över utvecklingen i många länder efter uppnådd självständighet. Hans bok om utvecklingen i Moçambique blev uppmärksammad.

I Sverige var han aktiv i kollektivhusrörelsen, och han bodde i kollektivhuset Slottet i Lund. Som god man för några ensamkommande ungdomar från Afghanistan engagerade han sig i asylrättsrörelsen.

På ”ön”, Runmarö i Stockholms skärgård, engagerade han sig i det sociala sommarlivet. Förutom seglingen var musiken var en viktig del av hans liv. Han spelade tvärflöjt i Röda Kapellet och cello i Malmö Sinfonietta.

Som bror var han varm, vänlig, hjälpsam och inspirerande.

Syskonen Torsten Egerö, Lena Höög, Ingrid Eckerman, Anders Egerö 

Bertil med de blivande presidenterna Hage Geingob (Namibia) och Thabo Mbeki (Sydafrika). Ottawa 1978. Foto: Privat.

Bilder av Bertils viktigaste böcker


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar