lördag 28 oktober 2023

Tidöavtalet - ett hot mot demokratin

För ett år sedan kände vi oss rätt förtvivlade. Vi insåg att Sverigedemokraterna fått ett stort inflytande över den svenska regeringen. Vi läste hela Tidöavtalet och skrämdes av den främlingsfientlighet som genomsyrar avtalet. Vi diskuterade vad vi kunde göra. Jag föreslog en hemsida, men det var ingen som nappade. Framåt våren tog FARR tag i idén och började på en hemsida om migrationspolitiken. Jag kände mig fortfarande vilsen. Vad kan vi göra för att stoppa den här regeringen?

Då kom kampanjen "Backa demokratin" från Civil Rights Defenders (CRD). Och jag tände. Självklart måste vi titta på hur Tidöavtalet påverkar demokratin. Så jag började göra en hemsida i mitt hemvanda gratisprogram. På så sätt blir jag oberoende, behöver inte skramla in pengar. Å andra sidan tycks sökprogrammen inte hitta sidan. 

Sidan består av 24 olika artiklar, var och en om en viss aspekt av samhället. Innehållet består uteslutande av länkar. Här går jag först igenom vad som finns i Tidöavtalet om denna aspekt. Under rubriken "Regeringen och Sverigedemokraterna" lägger jag material från regeringen liksom intervjuer eller artiklar från partirepresentanter. Utredningar och remissvar har sina egna rubriker.

Har oppositionen yttrat sig lägger jag det under en egen rubrik. Därefter kommer media - huvudsakligen tidningsartiklar. Jag läser snabbare än jag lyssnar, därför saknas länkar till poddar.

En artikel som skiljer sig från mängden heter "Angiverisamhället". Här inleder jag med genomförda och kommande manifestationer. Jag har också gjort långa listor av alla instanser som protesterar mot angiverilagen. 

På slutet hängde jag på en artikel om Socialdemokraterna. Det är stor möjlighet att det blir en socialdemokratisk regering efter nästa val. Då gäller det att veta var S står i till exempel migrationsfrågor. 

Är denna sida fullständig? Nej, det kommer den aldrig att vara. Det händer nya saker hela tiden, och det tar mycket tid att uppdatera den. Planen är dock att den ska vara igång och uppdateras fram till valet 2026.

Innehåll



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar