Uppdrag psykisk hälsa är
ett statligt finansierat SKL-projekt. Till detta har lagts satsningen Hälsa i
Sverige för asylsökande och nyanlända. Den 25 oktober anordnades ett
etikseminarium om asylsökandes och nyanländas hälsa.
Ett historiskt perspektiv på etik och migration
Stefan Jonsson, Linköpings
universitet, visade att migration och asyl har funnits, åtminstone alltsedan
några av oss blev bofasta medan andra fortfarande var nomader. Konflikter
mellan migranter och bofasta brukar lösas genom att man öppnar en liten port
och släpper in dem, samtidigt som regler sätts upp. Aischylos, ca 480 f.Kr., satte
upp etiska regler för flyktingmottagande. Större socioekonomiska klyftor mellan
länder minskar den fria rörligheten.
Den etiska blicken
innebär att försöka se med migrantens och den asylsökandes ögon och tillvarata
deras erfarenhet. Etikens grund är att placera sig i den andras skor.
”Asylrätten kan vi inte välja bort, med mindre än att vi också är beredda att
välja vilka människor som vi ska behandla som människor och vilka vi med en
snabb gest sänder i döden.”
Vad är etik?
Elin Palm, Linköpings
universitet, använde filosofen Harald Ofstads definition av etik: ”att ta det
allvarliga allvarligt”. Hon skilde på moral, som rör det praktiska handlandet,
och etik, en systematisk reflektion över värderingar och handlande. Etik, eller
moralfilosofi, försöker svara på vad som är rätt eller fel att göra, och varför
det är rätt eller fel. Normativa etiska teorier kan vägleda oss i vårt
handlande.
Vår relation till vår
nästa är central. Att vi har en moralisk plikt att hjälpa en människa i nöd ses
som okontroversiellt (den barmhärtige samariten), liksom att alla människor har
samma rätt till liv. Peter Singer anser att vi har samma skyldighet gentemot
nödställda barn på andra sidan jordklotet som mot det drunknande barnet i
dammen framför oss. Vi har inga rättigheter att ta särskild hänsyn till dem som
är nära oss.
De filosofiska idéerna om
t.ex. rättvisa är universalistiska i sina anspråk, men i praktiken har
rättvisans subjekt varit knutet till medborgaren, och jämlikhet har tillämpats
inom ett visst territorium (stat). Nationell tillhörighet ställs mot
kosmopolitanism.
I bästa fall är lag och
moral i harmoni. Att agera etiskt
försvarbart kan kräva ett ifrågasättande av lagen. Etiken/moralen kan
ställa krav på lagen, t.ex. genom civil olydnad. Att agera etiskt försvarbart
kan kräva ett ifrågasättande av strukturer, normer, auktoritet etc. Ett
kritiskt förhållningssätt till rådande lagar och direktiv är viktigt. Att leva
upp till professionsansvaret inom sin organisation kan leda till att
organisationen förändras. Man kan inte luta sig mot rådande normer och
existerande regelverk. Men hur stort utrymme ska privatmoralen få ta på
arbetsplatsen?
Ibland är det nödvändigt
att prioritera, dvs. göra avvägningar
mellan olika men berättigade intressen om samhället ska fungera. Etiska principer
kan komma i konflikt med varandra.
Vår människosyn påverkar våra handlingar: hur människan är, vad som är
gott för människan, människosyn. Det finns risk med att människan förtingligas,
att man får en apparatsyn. Det bör tydliggöras vilken människosyn som ska vara
vägledande.
Handlande sker inte i ett
socialt vakuum utan kräver hållbara och relevanta skäl för handlande som påverkar andra. Etiskt handlande är att dels
ge skäl för handling, dels respektera den andres rationalitet och värdighet
genom att ge skäl av ett visst slag – godtagbara, icke-godtyckliga skäl
(koherens).
”Vad vi är skyldiga varandra”: Respekt för andra förutsätter att vi undersöker
vilka val/handlingar som kan rättfärdigas inför andra på grunder som de inte
kan avvisa. (Thomas Scanlon 1998).
Politisk legitimitet: För att vara demokratiskt berättigat måste
maktutövande bygga på skälgivande inför dem som berörs av den politik som ett
land för. När det gäller gränskontroller berörs personer från tredje land såväl
som medborgare. (Arash Abizadeh 2008)
Vi bör ha en reflektiv
jämvikt som mål, dvs. balans mellan det egna förnuftet, etiska principer,
intuition, samvete. Om det är obalans – bör de etiska principerna, intuitionen
eller samvetet korrigeras? När jämvikt
baseras på analys och reflektion är ett etiskt förhållningssätt.
Vi har alla ansvar att
kritiskt förhålla oss till regler, förordningar, normer. Ge och kräv skäl!
Hur förs samhällets etiska samtal om nyanländas hälsa?
Kjell Asplund är
ordförande i Statens medicinetiska råd (SMER) och aktiv i Läkare i Världen
(Médecins du Monde). Han berättade om diskussionen på 2000-talet om de apatiska
barnen. Det var inte ett etiskt samtal som fördes.
I familjerna fanns
psykisk misär, med desperation, självmordstankar, bottenlös förtvivlan och djup
depression. Passionerade barnläkare, som med moraliska argument hävdade barnens
bästa, förde ut familjernas röster i media.
Hearings visade på goda
exempel på tidiga och förebyggande insatser. Civilsamhället, med ett stort
antal aktörer, mobiliserades.
Debatten var ofta hätsk,
med personangrepp, bland annat från regeringens företrädare. Den satte
sökarljuset på vad man kunde göra. Tidig upptäckt var viktigt, liksom den
temporära lagen för permanent uppehållstillstånd, som är den enda boten.
Därefter har lagen tillämpats mildare.
Barnen tillfrisknade, men
problemen är ej över. Antalet apatiska barn ökar åter. Situationen har
förvärrats på grund av den nya lagen. De får inte permanent uppehållstillstånd
utan måste vänta på nästa beslut. Idag finns inget politiskt tryck. Däremot är
de afghanska ensamkommande en kraftfull aktör.
Olika faktorer måste
vägas mot varandra: Människovärdet. Behovet, prioriteringsplattformen. Solidariteten – även röstsvaga ska få behov
tillfredsställda. Läkaretiken, att göra gott. Risker med avslag och risker för
samhället om alla får permanent uppehållstillstånd.
Viktiga etiska grundvalar
är människovärdet, behovet och prioriteringsplattformen. Solidaritet innebär
att även röstsvaga ska få sina behov tillfredsställda. Läkaretiken är att göra
gott. Det finns risker med avslag, men det finns även risker för samhället om
alla får permanent uppehållstillstånd.
Migrationsverket har ett
etiskt råd som svarar på etiska frågor från de anställda. Landsting och
kommuner är splittrade i den etiska diskussionen. Yrkesförbunden inom vård och
socialtjänst har etiska råd. Andra viktiga aktörer är
frivilligorganisationerna, patientorganisationerna och sociala media.
Ett kliniskt perspektiv på vård som inte kan anstå
Maria Mossberg, är
barnläkare och utvecklare på Kunskapscentrum migration och hälsa, Region Skåne.
Asylsökande barn har samma rätt till sjukvård som svenska barn. Mödravård,
preventivmedel, förlossning och smittskyddslagen är detsamma för alla. År 1990
kom lagen om ”vård som inte kan anstå”, och 2008 inkluderades papperslösa och
asylsökande. Vårdprofessionerna var negativa och hävdade att det är rätten till
vård efter medicinskt behov som ska gälla.
Enligt den etiska
plattformen 1997 ska de vägledande principerna vara människovärdesprincipen,
behovs- och solidaritetsprincipen samt kostnadseffektivitetsprincipen. Vi har
en nationell modell för öppna prioriteringar på gruppnivå. Det finns studier
som visar att det är billigare att behandla än att inte behandla.
Socialstyrelsen har
fastställt att vad som är vård som ej kan anstå avgörs i det individuella
mötet. Det är den enskilde läkaren, eller annan vårdpersonal, som avgör.
Vården i en socialpsykologisk kontext – svåra etiska dilemman
Sabina Gušić, psykolog på
Kunskapscentrum migration och hälsa och Teamet för krigs och tortyrskadade, arbetar med barn
ungdomar. ”Att bli en flykting” är inte i sig ett psykologiskt fenomen, utan
ett socialpolitiskt och juridiskt sådant. Vanliga människor blir flyktingar när
de tvingas överge sina hem.
Händelser skapar
psykologiskt lidande. Den väntan tonåringarna utsätts för sker i de viktiga
identitetsskapande åren. Det är oerhört smärtsamma saker man måste förhålla sig
till. Det är i princip omöjligt att ge alla samma vård idag. Jag som vårdgivare
kan inte ringa polisen när patienten är mycket sjuk och borde tas in.
Betrayal trauma, svektrauma, uppstår när de individer eller
institutioner vi litar på och söker hjälp hos i stället kränker och skadar oss.
Människor på flykt har ingen bas att kräva sina mänskliga rättigheter från. Det
är ofta professionen som måste hävda att rätten till vård, terapi och
psykologiskt stöd är en mänsklig rättighet.
Vad kan vi göra i
vardagen? Alla liv är värda att sörja för. Vi ska inte förneka eller undvika.
Det är en ofrånkomlig del av vårt arbete att bevaka mänskliga rättigheter tillsammans
med den som söker vård.
Trauma skapar objekt,
”man kan göra vad som helst med mig”, man blir som en sak. Att göra någon till
ett subjekt är en behandling – solidaritet som terapiteknik. Att bli ”cared
for”, att någon brydde sig om, var det som gav unga patienter en känsla av att
vara värdefulla.
Vi behöver en vårdetik
som baseras på principen att förnekande av vår nästas mänskliga rättigheter är
att förneka vår egen mänsklighet (Morris 2001).
Vi måste vara medvetna om
hur systemet motiveras och om normaliseringen. Genom att neka patienterna vård
”försvinner” dilemmat. Om vi har en omöjlig struktur för att ge en etisk och
säker vård – ska vi då förändra strukturen? Vilka strukturer ska bevaka rätten
till rätt vård utifrån vårdetiska principer om alla människors lika värde och
rättigheter? Vi har SKL, Socialstyrelsen, landstingens kunskapscentra,
kommunernas MR-organ (mänskliga rättigheter), våra fackförbund, IVO mm. Dessa
funktioner har möjligheten att påverka. Vi som behandlar ska signalera och
samarbeta tvärprofessionellt.
Strukturen måste
förändras så att vi återigen kan ge en etisk och patientsäker vård!
Ett nationellt kunskapscentrum för ensamkommande barn och unga
Elisabet Svedberg,
Socialstyrelsen, berättade att centrumet riktar sig till yrkesverksamma i
socialtjänst och sjukvård. Frågorna handlar om barn och unga upp till 21 år som
är asylsökande, fått uppehållstillstånd eller fått avslag och de som vistas här
utan nödvändiga tillstånd. Uppdraget sträcker sig till och med 2020. Tre
delrapporter har skrivits.
Hinder för vård är exkluderande
lagstiftning, okunskap och attityder hos vårdgivare och patient, strukturella
hinder och arbetsplatskultur.
Analys av socialtjänst
gav slutsatserna att tillämpningen av de nya reglerna påverkar de unga
negativt, att det finns svårigheter att upprätthålla rättssäkerheten och att
den psykiska ohälsan har ökat. Fickors och yngre barns situation
uppmärksammades liksom placering i nätverkshem (hos släkt och vänner) och
förutsättningarna för personalen. Normaliseringsprincipen
(funktionshindrades rätt till livsvillkor så
nära de normala som möjligt) har
satts ur spel.
Man går vidare med
vägledning om gifta barn, kartläggning av självskadebeteenden, suicid,
suicidförsök och annan dödlighet. Centrumet har ett uppdrag om droganvändning
från Folkhälsomyndigheten. Något uppdrag att kartlägga påverkan på
stödpersonernas hälsa har man inte fått.
Konsten att rädda liv
Ullakarin Nyberg är
överläkare på Norra Stockholms psykiatri, St Görans sjukhus och ordförande i
Sveriges psykiatriska förening.
Det handlar om existentiella
frågeställningar, frågor som saknar svar. Vi ska förmedla att ”jag gör mig
tillgänglig för att lyssna på dig. Mitt mål är att förstå dig, se din
kompetens.”
Acceptance commitment innebär att man i stället för att skämmas ser det
som en kompetens. Har man gått igenom svårigheter är man skicklig i
problemlösning. Får jag chansen att använda min kapacitet? Att våga lita på att
människan jag möter har en egen kapacitet. ”Det är inte mitt ansvar att vakta
ditt liv eller lösa dina problem.”
Skatta och vakta handlar
om våra problem. Om man blir för upptagen med om jag gjorde rätt eller
ej så riktas uppmärksamheten bort från patienten. Hon gav ett exempel med en
kvinna som påbörjade suicid under telefonsamtalet. ”Jag har förstått att du har
bestämt dig. Jag vill inte att du dör ensam. Jag kommer att stanna hos dig
tills du dör. Du bestämmer hur vi använder den här tiden tillsammans.” Kvinnan
talade om vem hon var och var hon fanns och kunde räddas.
Vad är det som gör livet
värt att leva? ”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva”. Man behöver någon
som delar ens vanmakt. Vara tyst, visa att man finns. Vi möts i din berättelse.
Vi drabbas biologiskt av
att vara uteslutna. Vi känner en social smärta. Det finns ett spänningsfält
mellan biologi och kultur – ”ensam är stark” t.ex.
Vi ska innesluta personen,
i kontrast till att utesluta. ”Du är välkommen tillbaka” är den viktigaste
suicidpreventionen. Att få tårar i ögonen uppfattas av patienten som att få
omsorg, bli ombrydd. Omtanke, omsorg, vänlighet och engagemang förstärker
skälen att leva. Det uppstår ett parallellt spår av möjligheter.
Det är stor skillnad på att
lyssna klart och planera tillsammans. Vi ska inte hänvisa bort utan hänvisa
till. En suicidal kommunikation är ett förtroende. Män skäms mer än kvinnor och
de delar heller inte med sig, uttrycker inte sitt lidande i ord. ”Jag ser att
du är jätteledsen, och det är inte så konstigt.” Pojkar frågar ”är det normalt
att gråta?” Våga gråta är ett tecken på styrka.
”Vi sätter fokus på dig
och dina behov, och vårt behov av att få hjälp av dig. Hur brukar du lösa
problem? Vad har fått dig att orka fram till idag?”
”Vi kommer inte att kunna
påverka ditt uppehållstillstånd” är ett dåligt budskap. ”Hur kan vi stärka dina
möjligheter att leva ett bra liv efter utvisningen?”
Det som hjälpte
ungdomarna bäst var bön och fysisk aktivietet.
Vikten av att dokumentera tortyrskador
Frida Johansson Metso är
psykolog och projektledare för Flykt, exil och trauma på Transkulturellt
centrum, Stockholm.
Torterare är en
profession med nätverk, utbildning mm. Sadister är dåliga torterare, de dödar
mänskor för snabbt.
Man made trauma skapar starkare posttraumatisk stress än t.ex.
naturkatastrofer. Man kan säga att tortyr är ett mordförsök på tilliten till
andra människor. Man blir ensam. Inom psykiatrin måste man arbeta med att skapa
tillit till vårdpersonalen, eftersom vårdpersonal brukar finnas med i
tortyrsituationen.
Vi är dåliga på att känna
igen och dokumentera tortyrskador. En som piskats under fötterna kan säga ”jag
bär med mig tortyren i varje steg. Alla andra ser att jag satt mig upp mot makten.”
Det känns som att gå på skelettet och tolkas här som tecken på missbruk.
Vi måste bli bättre på
diagnostik. Tortyr orsakar alla möjliga sorters skador. Turkiska män kan få
fibromyalgi och får höra att det inte är något fel på dig. Torterarna vill inte
att vi ska kunna identifiera tortyrskadorna. Men det ska märkas vad det kostar
att stå upp mot regimen.
Tortyrkonventionen är en
av de starkaste konventionerna vi har. En torterad har rätt till dokumentation och
rätt till behandling. De behöver en journal med rätt diagnos för eventuellt
ställa någon inför rätten. Ibland kommer torterarna hit. Vår lagstiftning
tillåter inte att man går till polisen.
Det handlar om
bestialiska brott. Enligt en dom i Europadomstolen 2010 har den tortyrskadade
rätt att uppsöka vilken vårdcentral som helst. Vid misstanke om tortyr går
bevisbördan över till Migrationsverket.
Västra Götaland ligger i
framkant. Primärvården har tagit fram ett tortyrskadedokument. Diagnowen Y073 i
ICDC används. Vi borde ha särskilda specialister och följa Istanbulprotokollet.
Vi är en del av en internationell rättviserörelse. Vi måste ta fram
dokumentation som duger inför internationella brottsmålsdomstolen.
Det är vi inom vården som
kan göra det. Våga känna igen, våga fråga, våga dokumentera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar