måndag 23 juni 2025

Hur var det med invandringens vinster och kostnader?

 Här samlar jag länkar till intressant information, för att lätt hitta till materialet.

Invandrades nettobidrag till de offentliga finanserna 1983–2022 
Konjunkturinstitutet, specialstudie 117, juni 2025.
Under perioder med hög flyktinginvandring har nettobidraget hållits nere då många initialt hade svag anknytning till arbetsmarknaden. På senare år har arbetskraftsinvandringen, med hög sysselsättningsgrad och goda inkomster, bidragit till att stärka nettobidraget från utrikes födda. År 2022 var de utrikes föddas nettobidrag till de offentliga finanserna svagt positivt. Sedan 2017 har nettobidraget för inrikes födda gradvis minskat och var 2022 svagt negativt. Om enbart åldersgruppen 20–64 år beaktas har inrikes födda ett positivt genomsnittligt nettobidrag, högre än motsvarande bidrag från både flyktingar och övriga utrikes födda i samma åldersintervall. 

Samhällsekonomiska effekter av migrationen till Sverige – en kunskapsöversikt med fokuspå arbetsmarknad, makroekonomi ochoffentliga finanser 
Konjunkturinstitutet, specialstudie 116, juni 2025. 
Det offentligfinansiella nettobidraget från invandringen till Sverige under de senaste decennierna har i flera studier varit negativ, som följd av att lägre sysselsättningsgrad och lägre löner bland utrikes födda har vägt tyngre än den positiva inverkan av att en relativt stor del av de som invandrat har varit i arbetsför ålder. Men 2022 finns en liten omfördelning från utrikes till inrikes födda. 

Vinsten med invandring – Om det pris vi alla betalar för Tidöpolitikens stängda gränser 
Tony Johansson, Katalys 2025 våren 2025.
De modeller som används i många beräkningar ger vilseledande resultat, som dock lyckas etablera sig som en sanning i debatten. Låginkomstgrupper kommer alltid ut som så kallade kostnader. I jämförelse med män skulle kvinnor te sig som kostnader. Se videon!

Åtta av tio ensamkommande från 2015 är sysselsatta 
SCB 2023.
34-38 procent av männen arbetade inom vård och omsorg, jämfört med 5 procent av svenskfödda män.

5 myter om invandringen 
SD, troligen inför valet 2022.
Vissa källor de hänvisar till finns på den här sidan.

Migrationsmyten. Sanningen om flyktinginvandringen och välfärden - ett nytt ekonomiskt paradigm. 
Engelsk titel: A modern migration theory: An alternative economic approach to failed EU policy. Peo Hansen, Leopard förlag, 2021 respektive Linköpings universitet 2021.
Flyktinginvandring bidrar med samhällsbärande resurser i form av hårt arbetande människor. När en stat spenderar är det alltid en inkomst för resten av ekonomin, för kommunerna, företagen och hushållen, eftersom pengarna inte försvinner. 

Grad av självförsörjning beroende på ursprung, utbildning och vistelsetid i Sverige 
Entreprenörskap 2021.
Definierar graden av självförsörjning som hur mycket en individ betalar i skatt med vad densamma erhåller i offentliga transfereringar under ett och samma år. Rapporten visar att skillnaderna i självförsörjningsgrad mellan olika grupper är betydande, men att skillnaden mellan inrikes och utrikes födda med låg utbildning (avsaknad av grundskoleutbildning) är liten. En större andel av de lågutbildade födda utanför Sverige bedöms vara i arbete än av inrikes födda med samma utbildningsnivå.

Arbetsmarknaden på 2020-talet: Invandringen och den demografiska motvinden 
Arena Idé 2020.
Invandringen har varit avgörande för att Sverige har lyckats upprätthålla en stabil trend mellan arbetade timmar och befolkning. Räknat per invånare, har vi det senaste decenniet sett en större ökning av arbetsinsats för utrikes födda än för inrikes födda. Det är en mer rimlig strategi att verka för en utveckling där fler utrikes födda i förvärvsålder kommer in på arbetsmarknaden och kan jobba heltid, än att pressa äldre att jobba allt längre.

Kan invandring lösa problemet med en åldrande befolkning? 
Penning- och valutapolitik, Riksbanken 2019:1  

Tid för integration – en ESO-rapport om flyktingars bakgrund och arbetsmarknadsetablering 
Joakim Ruist, ESO 2018:3.
Den tid som flyktingen ger ett positivt nettobidrag till de offentliga finanserna är för kort för att täcka kostnaderna initialt och efter pension. En genomsnittlig flykting skulle kosta 74 000 kr per år under sin livstid. 
Kommentar: Detta kan bero på att flyktingars löner ligger i det lägre spannet. Se Peo Hansen och Tony Johansson ovan. 

Ensamkommande flyktingbarn ur ett socialt investeringsperspektiv 
Krut AB 2016. 
Att vi under 2015 tog emot 35 000 ensamkommande ungdomar innebar att det svenska samhället mottog ett humankapitaltillskott på cirka 87 miljarder kronor, jämfört med 20 miljarder kronor som angivits som kostnader för denna grupp.

Ekonomiska effekter av integration och invandring 
Tillväxtanalys A2003:010 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar