Här samlar jag länkar till intressant information, för att lätt hitta till materialet.
Invandrades nettobidrag till de offentliga finanserna 1983–2022 Konjunkturinstitutet, specialstudie 117, juni 2025. Under perioder med hög flyktinginvandring har nettobidraget hållits nere då många initialt hade svag anknytning till arbetsmarknaden. På senare år har arbetskraftsinvandringen, med hög sysselsättningsgrad och goda inkomster, bidragit till att stärka nettobidraget från utrikes födda. År 2022 var de utrikes föddas nettobidrag till de offentliga finanserna svagt positivt. Sedan 2017 har dock nettobidraget för inrikes födda gradvis minskat och var 2022 svagt negativt. Om enbart åldersgruppen 20–64 år beaktas har inrikes födda ett positivt genomsnittligt nettobidrag, högre än motsvarande bidrag från både flyktingar och övriga utrikes födda i samma åldersintervall.
Vinsten med invandring – Om det pris vi alla betalar för Tidöpolitikens stängda gränser Tony Johansson, Katalys 2025 våren 2025. De modeller som används i många beräkningar ger vilseledande resultat, som trots det lyckats etablera sig som en sanning i debatten. Låginkomstgrupper kommer alltid ut som s.k. kostnader. I jämförelse med män skulle kvinnor te sig som kostnader. Se video.
Samhällsekonomiska effekter av migrationen till Sverige – en kunskapsöversikt med fokuspå arbetsmarknad, makroekonomi ochoffentliga finanser Konjunkturinstitutet, specialstudie 116, juni 2025. Det offentligfinansiella nettobidraget från invandringen till Sverige under de senaste decennierna har i flera studier varit negativ, som följd av att lägre sysselsättningsgrad och lägre löner bland utrikes födda har vägt tyngre än den positiva inverkan av att en relativt stor del av de som invandrat har varit i arbetsför ålder. Men 2022 finns en liten omfördelning från utrikes till inrikes födda.
Åtta av tio ensamkommande från 2015 är sysselsatta SCB 2023. 34-38 procent av männen arbetade inom vård och omsorg, jämfört med 5 procent av svenskfödda män.
5 myter om invandringen SD, troligen inför valet 2022. Jag hoppas att länkar och förklaringar till de källor de hänvisar kommer att finnas på den här sidan.
Migrationsmyten. Sanningen om flyktinginvandringen och välfärden - ett nytt ekonomiskt paradigm. Engelsk titel: A Modern Migration Theory: An Alternative Economic Approach to Failed EU Policy. Peo Hansen, Leopard förlag, 2021 respektive Linköpings universitet 2021. Flyktinginvandring bidrar med samhällsbärande resurser i form av hårt arbetande människor. När en stat spenderar är det alltid en inkomst för resten av ekonomin, för kommunerna, företagen och hushållen, eftersom pengarna inte försvinner.
Grad av självförsörjning beroende på ursprung, utbildning och vistelsetid i Sverige Entreprenörskap 2021. Definierar graden av självförsörjning som hur mycket en individ betalar i skatt med vad densamma erhåller i offentliga transfereringar under ett och samma år. Rapporten visar att skillnaderna i självförsörjningsgrad mellan olika grupper är betydande, men att skillnaden mellan inrikes och utrikes födda med låg utbildning (avsaknad av grundskoleutbildning) är liten. En större andel av de lågutbildade födda utanför Sverige bedöms vara i arbete än inrikes födda med samma utbildningsnivå.
Kan invandring lösa problemet med enåldrande befolkning? Penning- och valutapolitik, Riksbanken 2019:1
Tid för integration – en ESO-rapportom flyktingars bakgrundoch arbetsmarknadsetablering Joakim Ruist, ESO 2018:3. Den tid som flyktingen ger ett positivt nettobidrag till de offentliga finanserna är för kort för att täcka kostnaderna initialt och efter pension. En genomsnittlig flykting skulle kosta 74 000 kr per år under sin livstid.
Kommentar: Detta kan bero på att flyktingars löner ligger i det lägre spannet. Motsvarande beräkning för kvinnor jämfört med män saknas.
Ekonomiska effekter av integrationoch invandring Tillväxtanalys A2003:010
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar