lördag 4 maj 2013

Narkosläkaren och göteborgskravallerna

Jag har mest P2 gående som skvalradio. Men idag visste jag att den s.k. "barnläkaren" på Astrid Lindgrens sjukhus skulle intervjuas. Så då lyssnade jag på den. Och innan jag hann byta kanal började en pjäsen Mammapjäsen, en av tre om Göteborgskravallerna, där min son var med. Båda berättelserna grep tag om mitt hjärta.


Jag är glad att jag från början ifrågasatte att narkosläkaren skulle vara skyldig. Det lät alltför egendomligt. år 2009 kom socialstyrelsen fram till att inget fel begåtts. Trots det fortsätter åklagaren. År 2011, efter att själv, tillsammans med sin advokat, tagit fram mängder med material. Mycket riktigt blev hon friad. Men 2,5 år togs ifrån hennes liv. Hennes liv är totalt förändrat. Hon fick flytta, byta arbetsplats. Ingen ursäkt, inget skadestånd.

Fredag den 15 juni 2001 var jag på möte vid Sabbatsberg. Direkt därifrån skulle jag dra till Österbybruk, för att fira syrrans födelsedag och tillsammans med andra spelmän inleda helgens stora nyckelharpsstämma. Då ringer Jonas till min mobil och talar om att han är ok. Jag visste att han var där och jag hade väl hört något litet om att det var oroligt i Göteborg - men på något sätt hade jag inte inte kopplat ihop det med varandra, så jag hade inte varit speciellt orolig. Egentligen var det inte förrän nu, när jag lyssnade på Mammapjäsen, som jag förstod hur det var. Först nu som jag vågade sätta mig in i det, och vad som hade kunnat hända Jonas.

För sådana här program, i radion eller på TV, betalar jag gärna avgift. Bäst jag börjar. Om det kan hjälpa att de "sköter" sig, dvs. fortsätter att värdera kvalitet och inte kvantitet (antal lyssnare).

LYSSNA OCH LÄS
Läkaren om åren som misstänkt för barndråp  Lördagsintervju, SR P1 4.5.2013
Låt staden brinna!  Tre pjäser av Åsa Melldahl. SR P1, våren 2013
Narkosläkaren: Så mycket total inkompetens!  Min blogg 23.12.2011
Fel att åtala narkosläkaren  Min blogg 12.9.2011
Åklagarens hetsjakt på barnläkaren har skadat både patienter och personal  Birgitta Rydberg, Newsmill 6.10.2009

http://intressant.se/intressant 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar