torsdag 21 november 2013

Jag har köpt nya dubbdäck

Nu måste jag få skriva av mig lite grann. Efter mina kollegors debattartikel i DN 21.11.2013. De anser att dubbdäck skördar fler liv än om vi alla skulle köra utan dubbdäck.

De gör samma fel som de som hävdar att alla svenskar ska äta en och samma kost, av ena eller andra slaget. Vi är olika, vi har olika körvanor, vi har olika bilar. Varför ska vi alla dras över en kam?
Själv har jag en liten fin "minipostbil" - en gul Hyundai Atos 2002. Gul för att synas i trafiken. När jag köpte den var det den kortaste och smalaste bilen, förutom Smart. Höjden gör den mycket bekväm att kliva in i och att sitta i, också för långa personer. Den tycks ge ett större intryck, eftersom jag mer sällan blir omkörd av bilar som tror jag kör långsamt, jämfört med de små vita lägre bilar jag hade innan.

Min lilla bil har ganska tunt plåtskal, och man bör inte krocka med den. Den har heller inte ABS-bromsar, EBS, krockkuddar och annan säkerhetshöjande utrustning. Å andra sidan försöker jag tillämpa ett säkert körsätt - inte överskrida hastighetsbegränsningar, använda blinkers, hålla avståndet, vara noga vid omkörningar etc.

Jag bor i södernärförort. Till närmaste större väg är det några hundra meter. Vägen dit, från min p-plats på gården, går över snövallar, djupa diken, isfläckar, modd. Skump skump, sladd sladd. Inte raka vägen direkt.

Ibland ger jag mig ut på motorväg eller landsväg. Andra bilar lägger sig tätt bakom, jag ökar avståndet till bilen framför - med följd att bakomvarande bil kör om mig och lägger sig alldeles framför mig.

Så nu har jag investerat i nya vinterdäck. Med rätt gummi, djupa räfflor - och dubbar. Min personliga säkerhet kräver det.

Eftersom jag kör bilen väldigt lite på vintern, och mycket sällan i innerstan, så tycker jag inte att jag skadar någon annan.

http://intressant.se/intressant

5 kommentarer:

  1. Och du gör precis samma fel du som inte kan skilja på äpplen och päron. det handlar inte om individer utan om samhället i stort! Så här ser det ut: Dubbdäck räddar 50 (som exempel) liv per säsong i Sverige. Det är uträknat så att i dessa specifika olycksfall skulle de ha klarat sig om de hade haft dubbdäck. Men! De partiklar som alla vinterdäck tillsammans river upp dödar 100 (som exempel) liv per säsong. Sen finns det en massa okända parametrar och antaganden. Som t.ex. att snittfarten sjunker om det är halt väglag (därmed skulle antagligen färre dö i olyckor som annars skulle varit med i statistiken över liv som skulle ha räddats av dubbdäck) och man har dubbdäcksförbud. Längre bromssträcka på torrtväglag med dubbdäck. I Tyskland får man ha snökjedjor om det är halt. Fungerar som dubbdäck men lättare att ta av och på. Vänligen!

    SvaraRadera
  2. Hej du anonyme Danne! Det stämmer. För folkhälsan är det effektivt att många blir lite mindre exponerade för en viss sorts partiklar, att många får lite kortare bromssträcka och att många ökar avståndet lite, och antagligen också att många åker bil lite mindre.

    Om målet är "färre ska få sina liv förkortade för tidigt eller bli sjuka pga en viss sorts partiklar, utan att för tidig dödlighet eller sjuklighet i andra orsaker ökar" blir det mer krångligt. Att förbjuda dubbdäck helt kan innebära att de som promenerar längs Hornsgatan klarar sig bättre, men de som kör på landsväg klarar sig sämre och de som promenerar på mindre vägar utanför tätorterna inte påverkas alls. Det finns också andra lösningar, t.ex. att förbjuda promenerande på Hornsgatan och hänvisa till smågator. Skulle vi bygga promenadtunnlar kommer andra faktorer in, som att man inte exponeras för (sol)ljuset.

    Är målet att minska partikelhalten där den är hög (vilket den blir på trafikerade vägar där luften stängs in mellan höga hus) finns det många lösningar, förutom att inte tillåta dubbdäck just där. Förbjud biltrafiken helt är väl det mest närliggande. Det kräver förstås utbyggnad av kollektivtrafiken. Sanda mindre - men då kan olyckor öka. Sätt ner hastigheten till 10 eller 20 km/tim. Men då ökar köer och med det vissa andra risker.

    Som allmänläkare har jag lärt mig att det som är bra för folkhälsan inte alltid är bra för den enskilde. Om vi skulle följa riktlinjerna till 100 % skulle vi kanske förkorta livet för fler än som fick det förlängt. Om jag skulle följa riktlinjerna och äta mycket nötter skulle jag kanske dö.

    Så för att färre ska få sina liv förkortade eller sin hälsa försämrad av vissa partiklar samtidigt som jag inte ökar risken för mig eller någon annan i trafiken med min lilla gula bil gör jag så här:
    - Låter bilen stå för det mesta. Det kan gå månader mellan tankningarna.
    - Låter bli att köra i innerstan.
    - Kör försiktigt och långsammare i vinterväder. Håller avståndet, använder blinkers etc. Ser till att spolare etc fungerar väl.
    - Har bra vinterdäck, med dubbar.

    Det betyder inte att jag tycker Sveriges befolkning ska göra så. Dubbdäcksanvändningen bör antagligen minska. De som ska stå för minskningen är antagligen i första hand de med moderna bilar med abs, ebs, krockkuddar, säkra karosser etc och som kör i storstadsområdena.

    SvaraRadera
  3. Tack, din åsikt är intressant!

    SvaraRadera
  4. Antalet iskilometer/asfaltkilometer som producerats av dubbdäcken i Stockholm skulle vara intressant att se. Lägger man sedan på faktorn att säkerheten sjunker med dubbar på asfalt blir 2013 ett klent säkerhetsbidrag för dubbarna.

    Det logistiska problemet att byta däck efter väglag gör att vi kör med fel däck. Slentrian-dubbat. Samma problem har observerats inom vinodling där man tidigare sprutade gift på vinrankorna en viss period varje år oavsett om man hade skadeinsekter eller inte.

    Många smarta odlare har nu bytt strategi och sätter ut insektsfällor och kan styra exakt var och när man verkligen behöver använda insektsgift. Mindre gift sprids och de kostar mindre.

    Jag vet det är jobbigt att vara dynamisk, men asfalten och däcken är en investering som man ska vara rädd om. Dessutom kanske ni har märkt att bilen blir extremt grisig på vägar över 50 km/h så fort dubbarna kommer fram.

    Själv kör jag sommardäck så långt det går. Låter bilen stå och gör mig omaket att inte färdas eller åker kommunalt tills jag ser om vintern blivit permanent. 2013 gav strategin full utdelning.

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym! Jag kan hålla med dig om att din strategi är god. Vi gör likadant när det gäller att låta bilen stå. Det är inte många km min lilla gula rullat sen jag bytte däck. Men jag tycker det är jätteskönt att den har godkända däck när jag behöver den. Köra sommardäck efter 1 dec ser jag inte som någon bra idé, bl.a. för att de inte har rätt egenskaper. Dessutom byter jag inte själv, är hänvisad till däcksbyte de dagar verkstäderna har öppet.

    SvaraRadera