måndag 26 september 2011

Geoengineering - ett dåligt sätt att kyla jorden?

Geoengineering kallas det när man ska försöka bygga om jorden i riktigt stor skala. T.ex. ändra klimatet. Nu tror man att man kan hejda uppvärmningen - inte genom att minska energianvändningen, vilket vore det enda riktiga, utan genom att bygga om jorden.

Detta är de förslag man har:
- Efterlikna vulkanutbrott genom att strö svavelpartiklar i luften.
- Bleka molnen så solljuset reflekteras bort.
- Konstgjord algblomning i haven (!!!) så mer koldioxid binds.

Antagligen är det så dumt som allrahelst. Hittills har - tyvärr - många uppfinningar bidragit till att förvärra den totala situationen. Det är väl troligt att även detta gör det.

Är det inte en del av förnekelserörelsen?

LÄS MER
Geoengineering - den nya klimatutmaningen?  Läkare för Miljön 25.9.2011
Britter testar teknik för att kyla jorden  Klotet, SR 20.9.2011
Geoengineering  Forskning och framsteg 8.9.2011
Om geoengineering  Uppsalainitiativet 11.1.2010
Sista halmstråt att hejda den globala uppvärmningen   DN 1.9.2009

Länkat till intressant. 

5 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag hittade hit när jag i ett akut anfall av nostalgi, gav mig ut på nätet för att se om jag kunde hitta något om TUG. Kanske har vi setts någon gång - jag deltog på de flesta mötena under de sista åren.
    Du skriver så mycket intressant på din blogg att jag har lagt in den på min blogglista.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Hej! Under tiden jag funderade på om jag skulle publicera din berömmande men personliga kommentar passade programmet på att lägga den i skräplådan ... Man vet aldrig med självtänkande program!

    Jag var inte speciellt aktiv från 1968, då jag fick barn, och framåt. Min dåvarande make var inte speciellt intresserad, och vi hade fullt upp med jobb och barn. Så det är inte säkert att vi träffades. Var TUG lika viktigt för dig som för mig?

    SvaraRadera
  3. Ingrid,
    Ingenting förvånar mig längre när det gäller datorers självsvåldiga sätt att sluka somliga texter!

    Jag var aldrig involverad i TUG, mellan lördagarna - men de betydde mycket för mig. Jag hittade nyligen en almanacka från -72, och ser att jag skrivit in TUG på varannan lördag, och jag minns faktiskt en hel del av träffarna, nu när jag ser ämnet och ibland var vi var.
    Men jag tror att gruppen ändrade karraktär med åren, bara om mötet hölls hos någon av de "gamla" medlemmarna, slutade vi traditionellt med tända ljus. Oj, det är så länge se'n att jag inte ens minns vad vi läste för vers då.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Hej Bastmattan! Jag har gjort en TUG-grupp på Facebook. Välkommen! Småningom blir det nog ett nytt TUG-möte av.

    SvaraRadera
  5. Hej Bastmattan! Jag har gjort en TUG-grupp på Facebook. Välkommen! Småningom blir det nog ett nytt TUG-möte av.

    SvaraRadera