söndag 3 oktober 2010

Vi behandlar kvinnor och män olika

Jag rensar min brevlåda på gamla brev. Och hittar Jonas Gardells text om Mona Sahlin i ett brev som kom före valet. Här är texten.
Jag vill absolut inte försvara det privatekonomiska slarv som Mona gjort sig skyldig till. Det var helt onödigt. Hon hade råd att låta banken sköta hennes räkningar. Tyvärr gjorde detta att jag fick minskat förtroende för henne som statsminister.

Men hela affären om Toblerone och blöjor, som drogs igång strax före partikongressen, blev kraftigt överdriven. Det var småsaker hon lånade våra skattepengar till. Här måste det finnas både en medveten och en omedveten agenda bakom mediapådraget.

Den medvetna var förstås krafterna som ville ställa till det för socialdemokraterna.

Det omedvetna var nog hur olika vi behandlar varandra, beroende på om den andra är kvinna eller man. Hade det räckt att en man handlat ett paket cigaretter och några toarullar på fel kort för att dra igång mediapådraget? Hade det räckt att en man inte betalat sina parkeringsböter eller dagisräkningen?

För egen personlig del är jag ganska säker på att jag idag haft en annan ställning om jag varit man. Jag hade blivit bättre lyssnad på, hade haft curlingbanan lite mer sopad.

Jag gör mitt bästa för att behandla mina medmänniskor lika oavsett kön, men jag är inte säker på att jag lyckas.

Artikel i Expressen "En kvinna hatad av härskna män" http://www.expressen.se/kultur/1.2134636/en-kvinna-hatad-av-harskna-man

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar